Met aanzienlijke uitdagingen op het gebied van ruimtelijke ordening, klimaat en economie in het vooruitzicht, heeft de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens een brief gericht aan informateur Ronald Plasterk.
In deze brief benadrukt de vereniging de kansen die binnenhavens bieden bij het aanpakken van deze maatschappelijke vraagstukken en wat daarvoor nodig is.
De NVB staat klaar om actief bij te dragen en mee te denken met een nieuw kabinet over de kansen en inzet van de binnenhavens.
Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander bracht woensdagmiddag 17 januari een bezoek aan Port of Zwolle (id van de NVB) in Meppel. Port of Zwolle is het gezamenlijke havenbedrijf van de gemeenten Zwolle, Kampen en Meppel. ‘Het was een enorme eer om de Koning te mogen ontvangen in Port of Zwolle,’ aldus Jeroen van de Ende, CEO Port of Zwolle.
Hij vervolgt: ‘Het is een kroon op ons werk. In de afgelopen jaren groeide Port of Zwolle, mede door de inzet van ondernemers, overheid en kennisinstellingen. We bereikten veel door samen te werken. Ik durf wel te zeggen dat samenwerking in het DNA van Port of Zwolle en Regio Zwolle zit. Dat zagen we ook vandaag. Samenwerking met ondernemers en overheid. Zonder hen hadden we deze dag niet kunnen organiseren. Daar ben ik trots op.’
Regio Deal Regio Zwolle
‘Port of Zwolle werkt binnen de Regio Deal Regio Zwolle aan het nog beter benutten van de strategische ligging en het versterken van het investeringsklimaat,’ vertelt burgemeester Richard Korteland. ‘Deze samenwerking ontwikkelen we door met steun vanuit het Rijk en Europa.’ Een eerdere aanvraag van Regio Deal Regio Zwolle gaf Port of Zwolle de kans zich te ontwikkelen naar een circulaire hub voor logistieke bedrijvigheid. Nu is er opnieuw een aanvraag ingediend om bedrijven in de regio toekomstbepalend te maken, de arbeidsmarkt te versterken en de woon-, werk- en leefomgeving gezond, natuurinclusief en klimaatbestendig te maken. Ook dat is onder de aandacht gebracht bij Zijne Majesteit.
Werkbezoek
Tijdens het werkbezoek op twee locaties sprak de Koning met ondernemers over hun samenwerking met Port of Zwolle op het gebied van circulariteit, veranderende vervoerstromen, economische ontwikkeling en bestuurlijke samenwerking. De Koning startte zijn bezoek bij Alumax Boats en vervolgde zijn weg per watertaxi naar het Fieldlab Circulair Ondernemen. Tijdens een korte wandeling vanaf de boot naar het Fieldlab kreeg het publiek de Koning te zien bij de Galgenkampsbrug.
Zojuist is, in de algemene ledenvergadering van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB), Maarten van Gaans-Gijbels benoemd tot de nieuwe voorzitter. Maarten volgt hiermee Eric Janse de Jonge, op die sinds 2016 diende als voorzitter van de vereniging.
Met ervaring als voormalig gedeputeerde van de Provincie Limburg, en als politiek adviseur en senior beleidsmedeweker voor de D66 Tweede Kamerfractie op gebied van economische zaken, infrastructuur en mobiliteit, is Maarten in staat om de belangen van binnenhavens in Nederland te vertegenwoordigen en te bevorderen.
In een verklaring over zijn benoeming zegt Maarten: “De Nederlandse binnenhavens zijn onmisbaar in de logistieke keten en vertegenwoordigen met hun omvang een groot economisch en maatschappelijk belang. Ik ben dankbaar voor het door de leden in mij gestelde vertrouwen om deze vereniging te mogen voorzitten.”
Inzetten op duurzame groei en innovatie in binnenhavens
De NVB zet zich in voor toekomstgerichte binnenhavens, die deel uitmaken van een slimme en duurzame vervoersinfrastructuur. Binnenhavens zijn essentiële schakels in de logistieke keten met aanzienlijke economische betekenis. Zij fungeren als knooppunten in het netwerk en zijn onmisbaar in de achterlandverbindingen. Het is van belang dat binnenhavens zich blijven ontwikkelen en meerwaarde blijven bieden om de internationale concurrentiepositie van de regio’s en Nederland te versterken.
“De binnenhavens en binnenvaart hebben nog veel onbenut potentieel op het gebied van modal shift en innovaties. Om het te kunnen verzilveren, moeten we intensief samenwerken met partners zoals brancheverenigingen, kennisinstellingen en private ondernemers. Er komen ook belangrijke veranderingen op de binnenhavens en binnenvaart af, bijvoorbeeld de energie- en brandstoftransitie, digitalisering, klimaatadaptatie en (drugs)criminaliteit. Daarom is het belangrijk dat er meer financiële middelen en goede wet- en regelgeving vanuit de Rijksoverheid en de Europese Unie voor de binnenhavens komen. Daarmee kunnen ze duurzamer, competitiever én veiliger worden gemaakt. Samen met de leden en het bestuur wil ik gaan werken aan een sterke, energieke vereniging die goed op de kaart staat in de regio, Nederland en Europa.” aldus de nieuwe voorzitter van de NVB.
Samen met leden
Maarten zal zich, samen met het bestuur en de leden van de NVB, richten op het laatste jaar van de uitvoering van de Strategische Agenda 2020-2025. In het komende jaar zal hij daarnaast aan de slag gaan met de ontwikkeling van een nieuwe Strategische Agenda voor 2025-2030. Een agenda voor toekomstbestendige binnenhavens, met speerpunten op het gebied van digitalisering, bereikbaarheid, verduurzaming, circulaire economie en samenwerking, om zo de uitdagingen en kansen aan te pakken waarmee binnenhavens worden geconfronteerd in een veranderend politiek en logistiek landschap.
De NVB bedankt Eric Janse de Jonge voor zijn inzet en vakmanschap gedurende de afgelopen 7 jaar en kijkt uit naar een succesvolle samenwerking met Maarten van Gaans-Gijbels
De Europese Unie stelt een miljoenensubsidie ter beschikking voor de doorontwikkeling van drie Limburgse binnenhavens, namelijk de Willem Alexander Haven in Roermond, de haven van Chemelot in Stein en de Beatrixhaven in Maastricht. Het betreft in totaal vier projecten met een totale investering van 76,3 miljoen, waarvoor Europa 37,4 bijdraagt.
De projecten in de verschillende havens dragen bij aan het hergebruiken van grondstoffen en het verplaatsen van vervoer van weg naar water. Dit brengt het vrachtverkeer op de weg flink terug en daarmee ook de uitstoot van CO2. Maar de projecten dragen ook bij aan een betere verbinding met het netwerk van binnenhavens van en naar Rotterdam en Antwerpen. Dit zorgt voor economische groei, meer banen en een beter concurrentievermogen voor Nederlandse bedrijven.
Succesvolle samenwerking
De subsidie is toegekend op basis van een aanvraag Connecting Europe Facility (CEF). Deze subsidie is bedoeld om projecten te steunen die het netwerk voor vervoer en transport binnen de Europese Unie verbeteren. Provincie Limburg was penvoerder namens alle samenwerkende partijen binnen Blueports in Limburg. De Europese Commissie heeft haar waardering uitgesproken over de hoge kwaliteit van de aanvraag en kwaliteit van de projecten. Vanuit de hele Europese Unie zijn er meer aanvragen gekomen dan dat er budget beschikbaar is. Daarom is het bijzonder dat deze aanvraag is goedgekeurd. Dit is mede te danken aan de succesvolle samenwerking binnen Blueports.
Gedeputeerde Stephan Satijn: ‘Dit is een grote stap in de verdere ontwikkeling van onze binnenhavens en verduurzaming van de transportsector in Limburg. Het is ook een bevestiging dat de binnenhavens van Limburg een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van de circulaire economie binnen Europa. Onze inzet op vergaande publiek private samenwerking met betrokken partijen binnen en buiten Nederland werpt daarbij nu zijn vruchten af.’
De projecten
Waar eerder ontvangen subsidies voor studie zijn toegekend, zal deze subsidie met name worden ingezet voor de uitvoering van de projecten. Het gaat in totaal om vier projecten die binnen vijf jaar gerealiseerd gaan worden: