Jaarcongres 2019

NVB - Ledennetwerk

De NVB-leden vormen een netwerk van havens, havenbedrijven, gemeenten, regio's, provincies, ontwikkelingsmaatschappijen en geassocieerde leden. Meer informatie

Containers en vuil per schip

AMERSFOORT - De nieuwe overslaghaven voor de scheepvaart in Amersfoort kan ook containers verwelkomen. Zelfs de afvoer van huisvuil kan via schepen plaatsvinden.

De provincie Utrecht en de gemeente Amersfoort onderzoeken momenteel de mogelijkheden van een nieuwe haven aan de Neonweg, op het bedrijventerrein Isselt. Daar worden tot nog toe vooral bulkgoederen als zand en grond uitgeladen.


Meer goederenvervoer per schip betekent dat er minder vrachtauto’s te rijden, is de gedachte. In de provincie Utrecht zouden op zes plaatsen nieuwe overslagmogelijkheden aan het water moeten komen.

De Eem is bevaarbaar voor schepen van maximaal 67 meter lang en ruim acht meter breed, met een laadvermogen van bijna 1000 ton. Dit komt neer op de capaciteit van 40 vrachtwagens. Om vrachtvervoer over water mogelijk te maken, moet naast de nieuwe haven ook de insteekhaven van Amersfoort aan de Zwaaikom intact blijven. Daar kunnen de schepen omkeren voor de terugweg naar het Eemmeer.

Naast Amersfoort moet ook het bedrijventerrein van Eemnes opgewaardeerd worden voor het laden en lossen van meer scheepsvracht. In Baarn ziet de provincie geen mogelijkheden voor een nieuwe haven.

De aanleg van een nieuwe kade in Amersfoort, naast de waterzuivering, zou ongeveer 5 miljoen euro kosten. Een kwart daarvan kan de provincie voor haar rekening nemen, de rest moet betaald worden door de gemeente en het bedrijfsleven.

Aan de Neonweg liggen al sinds jaar en dag woonboten. De gemeente wil die verplaatsen naar de Havenweg, even verderop op De Isselt. De woonboten liggen binnen de risicocirkels van het bedrijf Smit Zoon, handelaar in chemische producten en grondstoffen.

 

Door LEO DE VRIES

 

 

Go to top