LNG als brandstof op binnenschepen, gevolgen voor de binnenhavens

Er is een ontwikkeling gaande waarbij LNG als brandstof op binnenschepen wordt ingezet. De Europese Commissie ontwikkelt regelgeving over het verminderen van de emissies van de binnenvaartvloot, waarbij LNG als brandstof een belangrijk onderdeel is.
Dergelijke initiatieven blijven niet zonder gevolgen voor de binnenhavens. De volgende aspecten zijn relevant :

  • Binnenhavens zijn vaak gelegen in stedelijke gebieden en kunnen profiteren van een betere prestatie met betrekking tot luchtvervuiling van de binnenvaartvloot. 
  • De brandstof-infrastructuur in de havens en langs de TEN-T-corridors zal deel uitmaken van de inzet strategie van deze nieuwe initiatieven.
    EU-instrumenten kunnen worden gebruikt om de LNG-brandstof-infrastructuur in de havens te verbeteren. 
  • Er wordt gesteld dat er enige extra kosten voor de eigenaar / exploitant van binnenschepen onvoldoende is.
  • Binnenhavens kunnen incentives aanbieden aan schone schepen. Bijvoorbeeld aan schepen met een Green Award-certificaat

Ronde tafel bijeenkomst LNG in Straatsburg
De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) organiseert op 13 november een ronde tafel bijeenkomst met de titel ‘Supply & Transport of LNG in Inland Navigation’, zie hiertoe deze uitnodiging. Voor havens die interesse hebben om iets te doen met infrastructuur voor de bunkering van LNG als brandstof, is deze ronde tafel bijeenkomst wellicht interessant.

 

Go to top