De Inland Port Coevorden-Emlichheim kan eindelijk van start. Euroterminal Coevorden, transportbedrijf Nijhof Wassink en kraanbedrijf Holland Cranes hebben hun samenwerking contractueel bekrachtigd en kunnen vanaf 1 januari schepen laden en lossen in de haven van Coevorden.
In Coevoerden ligt al enkele jaren een kant-en-klare insteekhaven, die door provinciale restricties aan het scheepvaartverkeer op het kanaal Coevorden-Almelo echter niet gebruikt kon worden. Proeven hebben inmiddels uitgewezen dat het kanaal bevaarbaar is voor schepen van het type spits en Kempenaar. De laatste is 55 meter lang en kan maximaal twintig 20-voets standaardcontainers meenemen. De provincie Overijssel heeft in november besloten het kanaal geschikt te maken voor de zogenoemde Verlengde Kempenaar, die 24 teu mee kan nemen. Dat moet in 2014 klaar zijn.
Door extra onderhoud kan volgens de initiatiefnemers onder bepaalde voorwaarden met een schip van 32 teu gevaren worden. Nijhof Wassink gaat binnenkort tussen Coevorden en Rotterdam varen met een combinatie van twee gekoppelde Kempenaars dat 39 teu kan vervoeren. De provincie Overijssel heeft daar een vergunning voor gegeven.
Inland Port Coevorden-Emlichheim houdt kantoor in het bedrijfspand van Nijhof Wassink, naast de haven en op het grensoverschrijdende bedrijvenpark Europark. De dagelijkse leiding is in handen van de Nijhof-Wassink-managers Marc Stubenitsky (commercieel) en Tonny Haselbekke (operationeel). Voor het laden en lossen van schepen worden kranen van Holland Cranes uit Hardenberg ingezet.
De overslag van containers die per spoor of weg worden aangevoerd is de afgelopen jaren in Coevorden sterk gegroeid. De railterminal en de haven zijn via een spoor aan elkaar verbonden, zodat containers met één handeling tussen schip en trein kunnen worden overgeslagen.