Jaarcongres 2019

NVB - Ledennetwerk

De NVB-leden vormen een netwerk van havens, havenbedrijven, gemeenten, regio's, provincies, ontwikkelingsmaatschappijen en geassocieerde leden. Meer informatie

Vers fruit ook steeds meer per binnenvaart

Grote mogelijkheden voor binnenhavens/blue ports

Voor kort werd het bijna als onmogelijk beschouwd: het vervoer van verse agrarische producten per binnenvaart.

Dit is snel aan het veranderen. Per geklimatiseerde container is het geen enkel probleem meer om ook gebruik te maken van vervoerswijzen als de binnenvaart. De ontwikkelingen lijken in een versnelling te komen. Niet alleen is er een regelmatige dienst van vers fruit van de zeeterminals in Rotterdam naar en langs de terminal in Ridderkerk bestemd voor het fruitcluster in Barendrecht/Ridderkerk, maar nu is er ook een regelmatige dienst naar Seabrex en het daar aanwezige fruitcluster ten noorden van Rotterdam en naar Waalhaven terminal voor het fruitcluster ten zuiden van Rotterdam.

Dat dit nog maar het begin is kan met zekerheid worden gesteld: In het vervoer van vers fruit en groenten tussen de zeeterminals en het agrocluster bij Venlo begint de binnenvaart een steeds belangrijker rol te spelen. Momenteel onderzoekt men ook een regelmatige verbinding met het fruit (appels en peren)cluster rond Geldermalsen. Een volgende stap kan het vervoer van versproducten zijn naar en van Duitsland. Ook op het gebied van IT (tracking en tracing en kwaliteitsbeheer) worden grote stappen voorwaarts gemaakt en hebben de grote partijen uit handel en binnenvaart elkaar gevonden.

Dat het grote ladingsstromen zijn mag duidelijk zijn. Momenteel betreft circa 30% van het vervoer per ton/km van het wegvervoer agroproducten.

Strategisch gelegen binnenhavens/blueports kunnen van deze trend gebruik maken bij ontwikkeling en invulling van hun bedrijventerreinen en in het nadenken over hun regionale logistieke rol, w.o. stadsdistributie.

20-05-10 - Waalhaven Cool Barge

De waterverbinding tussen ECT - Delta, APMT, Euromax terminals en BCW (Barge Center Waalhaven) en Seabrex Rotterdam BV

Het initiatief is genomen door Barge Center Waalhaven en bestaat uit het opereren van een dagelijkse barge dienst speciaal voor 40ft reefer containers tussen de terminals op de Maasvlakte (ECT-Delta, APMT en Euromax) en Barge Center Waalhaven en vanaf heden ook naar Seabrex Rotterdam BV.
Doelstelling van deze dienst is het vermijden van gebruik van de zuidelijke randweg (A15) voor reefer containers, bestemd voor de fruitcluster "Barendrecht / Ridderkerk" via Barge Center Waalhaven en voor containers bestemt voor de fruitcluster aan de noordkant van de rivier bij Seabrex Rotterdam BV. Tevens kunnen fruit importbedrijven gesitueerd in de Merwehaven en aan de noordkant van de rivier de Maas " Westland / Bleiswijk ook van deze dienst gebruik maken.
Teneinde dit te bereiken wordt een intermodale 24 uur barge service aangeboden tijdens werkdagen met de mogelijkheid de lege containers weer op dezelfde wijze retour te leveren bij de opgegeven depots in het Eem / Waalhaven.
MSC (Mediterranean Shipping Company) BV steunt dit initiatief en biedt haar klanten de mogelijkheid om naast het ontvangen van containers op de ECT - Delta terminal ook bij Seabrex Rotterdam BV en / of bij Barge Center Waalhaven BV containers in ontvangst te nemen.

De directe voordelen van deze dienst zijn:

  1. Transportkosten zijn zeer concurerrend in vergelijk met het wegtransport.
  2. Het vermijden van de wachttijden op piekmomenten bij de reguliere container terminals op de Maasvlakte.
  3. De beschikking hebben over de containers dichterbij de zogenaamde fruitclusters Barendrecht en het Merwehavengebied.
  4. Vermijden van de zeer file gevoelige zuidelijke rondweg A 15 waar komende tijd werkzaamheden moeten gaan plaatsvinden.
  5. Milieu vriendelijke logistieke oplossing die bijdraagt aan een vermindering van de CO2 uitstoot.

 

Go to top