De havens van Nederland en Vlaanderen zijn elkaars concurrenten, maar kunnen op veel vlakken juist goed samenwerken. Tijdens het online evenement de Vlaams-Nederlandse Havendagen op woensdag 29 en donderdag 30 september, werd er niet naar de concurrentieposities gekeken, maar is er gesproken over de overeenkomsten. Dit evenement werd georganiseerd door Nieuwsblad Transport.
De synergie tussen de Nederlandse havennota 2020-2030 en de Vlaamse havenstrategie biedt kansen op nauwere Vlaams- Nederlandse havensamenwerking. Onderwerpen als veiligheid, achterlandverbindingen, digitalisering en verduurzaming overstijgen de belangen van de individuele havens. Kijk naar de aftermovies voor een beeld van de Vlaams-Nederlandse havendagen.
Lijdia Pater, secretaris van de NVB nam ook deel aan één van deze sessies van deze dagen met als onderwerp: Hoe pakken de binnenhavens de uitdagingen binnen de verduurzaming op? Hoe kan samenwerking tussen verschillende havens de verduurzaming versnellen? Welke initiatieven zijn er al? Klik hier om deze sessie terug te kijken.
Bekijk hier de overige sessies:
- Jacques Vandermeiren en Bert van der Lingen
- Havenprofessor Theo Notteboom over de Vlaams-Nederlandse Havens
- Lydia Peeters, Barbara Visser, Jan Hendrik Dronkers, Filip Boelaert en Daan Schalck
- BASF, Yara Sluiskil en Air Products
- NxtPort, Portbase & Deloitte
- Ørsted, De Blauwe Cluster, Topsector Energie & Port of Oostende
- Deltalinqs & Alfaport VOKA
- Europese Commissie en DG Move
- CEO-debat Ports of Antwerpen, Rotterdam, Zeebrugge en Amsterdam
- Caroline Nagtegaal (EP) en Bruno Georges (CCR)
- European Barge Union en gedeputeerde Baljeu (Zuid-Holland)
- Panteia en European Barge Union
- EICB, ABC en Damen Shipyards
- Port of Antwerp en Seafar over autonome schepen
- Afsluiting met Gewestelijk Havencommissaris en Consul-Generaal