Binnenlandse Container Terminals Nederland (BCTN) gaat een vijfde inlandterminal bouwen, in Alblasserdam. Ondanks de laagconjunctuur blijft de vraag naar capaciteit voor containeroverslag structureel groot. Willem van den Heuvel, directeur van BCTN, verklaart dat het volume van de overslag bij inlandterminals in de eerste helft van 2009 is gedaald met circa 7,5%. In de zeehaven van Rotterdam daalde het volume met 15%.
Containerbinnenvaart blijft in trek, omdat het duurzaam en goedkoop is. Door de crisis moeten bedrijven extra op de kosten letten. Uit gewoonte bleven verladers en rederijers in de afgelopen 20 jaar truckers trouw, maar de tijd is rijp om definitief te kiezen voor een goedkopere oplossing zoals vervoer per binnenvaart. BCTN zal tevens investeren in uitbreiding van zijn vier andere terminals, die zich bevinden in Hengelo, Nijmegen, Den Bosch en Wanssum. Het terrein in Hengelo wordt verruimd van 2 naar 6,5 hectare.
Het Havenbedrijf Rotterdam is eigenaar van de grond waar de vijfde terminal van BCTN zal verrijzen. De handtekeningen zijn gezet, maar nog niet alle details zijn rond. Van de Heuvel verklaart dat de terminal in Alblasserdam gedeeltelijk als depot zal functioneren, aangezien 90% van de binnenvaart daar langs komt.