Vlissingen in Zeeland. In heel Nederland waren zaterdag 12 november op 31 locaties activiteiten georganiseerd in het kader van Dag van de Binnenvaart. Bezoekers konden kennismaken met alle facetten van de binnenvaart. Doelgroepen: jongeren, ouders en zij-instromers.
Via een oproep aan binnenhavens via NVB hadden Flevoland, Bergen op Zoom en Maasgouw zich al snel aangemeld. Dat was in de voorbereiding een mooie start. Er waren via deze oproep ook een paar contacten die het wat kort dag vonden, maar die graag volgend jaar wel meedoen.
De organisatie was in handen van Stichting Wereld van de Binnenvaart. “Je kunt wel willen dat meer jongeren voor de binnenvaart kiezen, maar dan moet je eerst wel weten wat het is”. Midden op de Hoge Veluwe zie je nooit een binnenvaartschip voorbijvaren. De basis is om laten zien dat transport over water sowieso bestaat.
De Dag van de Binnenvaart is er om kennis te maken met de binnenvaart en om een zaadje te planten.
Er is een groot tekort aan personeel in de binnenvaartsector. Niet alleen op de schepen zelf, maar ook bij toeleveranciers, serviceverleners, scheepswerven, havens, bruggen, sluizen en terminals zijn nieuwe medewerkers hard nodig. Wereld van de Binnenvaart heeft van alles op touw gezet. Zoals de aanwezigheid op regionale studiekeuzebeurzen om de sector daar op de kaart te zetten. Daarnaast o.a. ook de Dag van de Binnenvaart, zoals die nu voor de tweede keer is gehouden. Met een kleine 3.000 bezoekers in 2022 was het een succesvolle dag waarmee er weer veel ‘zaadjes zijn geplant.’
De reacties van de deelnemers en de bezoekers zijn zonder meer enthousiast.
Wereld van de Binnenvaart
Wereld van de Binnenvaart is de eerste partij die sinds 2017 structurele promotie maakt voor de binnenvaart. Voor dat doel worden de social media ingezet om de jongeren te trekken. Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, YouTube en ook de website van www.wereldvandebinnenvaart.nl worden continu voorzien van nieuwe content. Het is belangrijk te benadrukken dat Wereld van de Binnenvaart objectief en neutraal is. “Het doel van ons en van onze sponsors is de vijver groter maken”. Wij bouwen een merk dat fungeert als een schild over de binnenvaart heen. Behalve promotie en werving moeten we ook kijken naar binding met het personeel om (onnodige) uitstroom te voorkomen.
“Het is de bedoeling dat deze dag jaarlijks groter wordt, gezien de animo gaat dat zeker lukken. Net als in dit jaar, is Dag van de Binnenvaart in 2023 opnieuw de afsluiting van de landelijke ‘Maritime Week’."
Alvast voor in de nieuwe agenda; op 11 november 2023