Voorzitter Victor Schoenmakers van de Europese lobbyorganisatie ESPO beschouwt het vergroten van de rol in het Europese transportbeleid als grootste succes. Dat zegt hij in een interview met Nieuwsblad Transport. Volgens hem vormen de havens nu de hoeksteen van dat beleid. Dat is mede gelukt omdat er binnen ESPO, waarvan 800 havens lid zijn, concensus is bereikt over ‘prioritering’, ofwel rangschikking van verschillede havens. De grote havens krijgen daardoor nu een sleutelrol in de totstandkoming van Europese netwerken.
Voor het eind van het jaar moet duidelijk worden of een budget van 30 miljard euro voor de TEN’s de begrotingbesprekingen voor de periode 2014-2019 overleeft, de zogenoemde Connecting Europe Facilieteit.
Dat voorstel van de Commissie heeft steun van het Europese Parlement, maar moet nog worden goedgekeurd door de Raad van Transportministers en op de Europese Top van regeringsleiders vlak voor de jaarwisseling. Schoenmakers: 'Het is superbelangrijk dat dat lukt en dat wordt nog heel spannend.’
Tekenen voor steun TEN-T
De Europese Commissie heeft onlangs een website gelanceerd ter ondersteuning van de financiële regelgeving en het geplande budget voor de TEN-T.
Op 22-23 november zullen de staatshoofden en regeringsleiders van de 27 lidstaten spreken en beslissen over de Europese begroting die voor de TEN-T wordt gebruikt over de periode 2014-2020.
EFIPis bezig met een campagne met 27 andere Europese vervoersorganisaties om de eerste 32 miljard euro veilig te stellen. U kunt deze campagne steunen door het ondertekenen van de verklaring door middel van deze weblink.
De campagne zal alleen slagen als zoveel mogelijk belanghebbenden uit verschillende lidstaten ondertekenen. Dus ga naar de link en besteed 1 minuut om te ondertekenen. Doelstelling: voldoende geld voor binnenhaven projecten.