Digitalisering biedt grote kansen voor binnenhavens. Binnenhavenbeheerders kunnen de eigen processen efficiënter inrichten, de gebruikers van havens optimaal bedienen én als havens deel uitmaken van de logistieke ketens. Doel van de NVB met de op 5 oktober gehouden NVB-Informatiebijeenkomst ‘Digitaliseren van binnenhavens: kleine moeite, groot effect’ was de deelnemers te inspireren en te activeren. Met de ruim 40 deelnemers werd een levendige discussie gevoerd. Hier volgen de belangrijkste boodschappen.
Fysieke optimalisaties zijn uitgeput. Digitalisering is noodzakelijk
Sjoerd Boot - Projectmanager Basis Data Infrastructuur at Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat - benadrukte het belang van de logistieke keten. Hij onderstreepte de urgentie en het belang aan de slag te gaan met digitaliseren van processen. Met zijn uitleg over de infrastructuur voor data delen in de logistieke keten, werd een dringende oproep gedaan aan de slag gaan met data delen.
Sjoerd Boot: “Fysieke optimalisaties zijn uitgeput. Nederlandse logistieke ketens verliezen hun economische bijdrage als we blijven inzetten op onze gunstige ligging en kwalitatief hoogwaardige infrastructuur. We kunnen alléén het verschil maken door fors in te zetten op digitalisering en data delen. We weten wat er nodig is, het is nu een kwestie van DOEN.”
In deze onzekere tijden zijn wendbare logistieke ketens essentieel
Johan Kerver - MT-lid Evofenedex, expertise Supply Chain Management, Transportation, Digitalization and Safety - schetste het huidige tijdperk van transformaties, aanstaande systeemwijzigingen en zelfs mogelijke disrupties. Handels- en productieketens en daarmee de onderliggende logistieke ketens staan onder substantiële druk. Genoemd werd het handelsbelang en de noodzaak als gehele keten digitaal ontsloten te zijn. Digitaliseren van de logistieke keten en multimodaal samenwerken is noodzakelijk om de Nederlandse economie draaiende te houden.
Johan Kerver: “In deze onzekere tijden zijn wendbare logistieke ketens essentieel. De hoogste tijd dus voor digitalisering in de logistieke ketens. We doen het samen en we doen het nu!!”
Binnenvaart en binnenhavens: onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Nodig: uniformiteit
Desire Savelkoul schetste namens de binnenvaart de digitaliseringsbehoeften, maar vooral de gewenste uniformiteit. Nu wordt de sector geconfronteerd met vele en verschillende apps. Naast een oproep tot uniformiteit, werd een pleidooi gehouden grensoverschrijdend te denken en werken.
Desire Savelkoul: "Hergebruik van data is laaghangend fruit. Digitalisering betekent gebruik van digitale data. Veel data is in de keten voorhanden, maar is gevangen in diverse systemen. Veel systemen "praten" nog niet met elkaar, waardoor dezelfde data vaak en onnodig meerdere keren ingegeven moet worden.”
Digitaal faciliteren van vaarweggebruikers
Martijn van Hengstum - programmamanager Scheepvaartverkeermanagement Rijkswaterstaat - nam met deze presentatie de deelnemers mee in de ambitie van RWS om de vaarweggebruikers digitaal te faciliteren. Zie ook dit artikel met de titel ‘Nautische data op orde, het belang ervan en de voordelen voor haven- en vaarwegbeheerders’. Ook werden de deelnemers geïnformeerd over het recente ontsloten EuRIS portaal. Vaarweginformatie van 13 landen is hiermee beschikbaar.
Martijn van Hengstum: “Data delen en digitalisering begint bij het op orde hebben van je basisdata: de data van de binnenhavens en de faciliteiten. En dat deze data juist zijn en vindbaar zijn. Ook kunnen we middels monitoring inzicht geven in de drukte in de binnenhavens.”
Noodkreet binnenhavens: torenhoge ambities staan in schril contrast staan met de werkelijkheid
Deelnemers aan de NVB-Informatiebijeenkomst ‘Digitaliseren van binnenhavens: kleine moeite, groot effect’ reageerden op de noodzaak van digitalisering. Deelnemende havenbeheerders vonden de torenhoge ambities in schril contrast staan met de werkelijkheid, namelijk het ontbreken van voldoende kennis, mensen en middelen bij veel gemeenten die een haven beheren. De NVB schetste de aanpak van de uitvoering van het NVB-project ‘Digitalisering binnenhavens’. Met de resultaten van dit project reikt de NVB instrumenten aan, die bruikbaar zijn voor iedere haven en waarmee op het eigen ontwikkelingsniveau stappen kunnen worden gezet en vaart gemaakt met de digitalisering. De komende tijd zal het NVB-project worden verbreed. In opdracht van de NVB én Koninklijke Binnenvaart Nederland zal een actieprogramma digitalisering binnenvaart en binnenhavens worden opgesteld.
Aan de slag, bouwen vanuit de praktijk
De projectmanagers van het NVB-project ‘Digitalisering binnenhavens’ Marieke Vavier en Janneke Gramberg schetsten de werkwijze van living labs. De bedoeling is om aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden te bekijken hoe een veilige manier van data delen er in de praktijk uit zou moeten zien. Meerdere deelnemers reageerden positief op een oproep om als havens vooral gebruik te maken van deze mogelijkheid. Beide projectmanagers hielden ook een pleidooi regie te krijgen en houden op de eigen data in de logistieke keten.
Digitalisering is onvermijdelijk voor élke binnenhaven. Mouwen opstropen en aan de slag!
De slotwoorden van de voorzitter van de NVB weerspiegelden de noodzaak van een verdere aanpak en de ambitie van de NVB. “Digitalisering onvermijdelijk voor élke binnenhaven”, aldus Eric Janse de Jonge. “Het is noodzakelijk op te schalen, te zorgen voor draagvlak én de benodigde verbinding tussen het bestuurlijk, ambtelijk en operationeel niveau. Laten we de handen uit de mouwen steken en per regio en bottom up aan de slag gaan”.
Nuttige informatie
Op dinsdagmiddag 6 september 2022 organiseerde de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens in samenwerking met geassocieerde organisaties Port Solutions Rotterdam, Movares, Connect4Shore en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland een informatiebijeenkomst over duurzame binnenhavens en het specifieke onderwerp ‘Walstroom’ bij NVB-lid Provincie Utrecht. Deelnemers zijn uitgebreid geïnformeerd over actuele ontwikkelingen op het gebied van beleidsambities en concrete handvatten geboden om met het onderwerp ‘Walstroom’ aan de slag te gaan.
Conform Europese regelgeving moeten havens investeren in walstroominfrastructuur om schone scheepvaart te stimuleren en te faciliteren. Hiermee geven havens invulling aan de gestelde doelen in het Klimaatakkoord, het Schone Lucht Akkoord en bereiden ze zich voor op de ambities van de Europese Green Deal. NVB maakt zich sterk voor duurzame en toekomstbestendige binnenhavens die onderdeel zijn van een slimme en duurzame vervoersinfrastructuur en ondersteunt haar leden bij de professionalisering van duurzaam havenbeheer.
NVB-producties bieden havenbeheerders ondersteuning bij duurzaam havenbeheer
Movares en DGMR hebben het strategische geagendeerde thema Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid van de NVB geadopteerd en in 2020 en 2021 tot ontwikkeling gebracht met als resultaat de Handreiking Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid en het bijbehorend instrumentarium online wegwijzer. Bart Bouwens van Movares gaf inhoudelijke toelichting op de reeds opgeleverde NVB-producties en het economisch en maatschappelijk belang van duurzaam havenbeheer. Binnenhavenbeheerders die aan de slag gaan met de opgeleverde NVB-producties krijgen inzicht in het ontwikkelpotentieel van de haven. Dit inzicht is nodig om richting te bepalen en koers uit te zetten.
Walstroom is bij uitstek een onderwerp dat vraagt om publieke-private samenwerking
Een belangrijk element van duurzaam havenbeheer is het aanbieden van walstroomvoorzieningen aan de scheepvaart. De walstroommarkt is volop in beweging. Veel is nog onbekend, rendabel zijn investeringen in walstroom niet en daarnaast speelt de problematiek rondom beschikbaarheid aan netcapaciteit. Marieke Vavier van Port Solutions Rotterdam is regisseur van het Walstroom-collectief en oprichter van het Onshore Power Supply Network (OPSN). In haar presentatie gaf zij toelichting op de informele samenwerking tussen Nederlandse en Belgische haven- en vaarwegbeheerders met als doel het plaatsen van de juiste walstroomvoorziening op de juiste locatie. Deze collectieve samenwerking heeft geresulteerd in de oplevering van het haalbaarheidsonderzoek naar clustering behoefte, het handboek scheepstypen en behoefte aan walstroom en de handleiding walstroom datasheet. Het recent opgerichte OPS-Network maakt publieke-private samenwerkingen mogelijk doordat relevante (markt)partijen via dit netwerk met elkaar in contact worden gebracht en gezamenlijk toe werken naar juiste innovatie oplossingen voor een dekkend en passend netwerk van walstroomvoorzieningen. Daarnaast worden diverse subsidieregelingen zoals Interreg verkend. NVB is strategisch partner van het Walstroom-collectief en onderdeel van het OPS-Network.
Connect4Shore biedt gebruiksvriendelijke techniek en software voor walstroom
Veel Nederlandse en Belgische binnenhavens bieden walstroomvoorzieningen aan en maken daarbij gebruik van de diensten van Connect4Shore. Ronald Bijl liet in zijn presentatie zien hoe het platform door schippers en binnenhavenbeheerders gebruikt kan worden voor de aansluiting op het elektriciteitsnetwerk aan de wal. Door inzet van de gespecialiseerde software worden schippers en binnenhavenbeheerders in staat gesteld om belangrijke processen te digitaliseren, waaronder walstroom. De techniek en software is gericht op het zo makkelijk mogelijk aanbieden van services aan schippers en eindgebruikers, waaronder haven- en liggelden, water(stof), walstroom, afval. Door de afdracht van de geïnde inkomsten te garanderen wordt het rendement op de exploitatie verhoogd en kan de service klantgerichter worden verleend.
EU-programma en beschikbare subsidies voor uitrol van alternatieve brandstoffen en infrastructuur
Binnen het EU-programma Connecting Europe Facility (CEF) 2 Transport is het mogelijk om EU subsidie te ontvangen voor het optimaliseren van (binnen)havens. Ad Verhoeven van RVO gaf toelichting op het CEF Transport werkprogramma 2021 -2023 en subsidiekansen voor binnenvaart en binnenhavens. Voor de uitrol van alternatieve brandstoffen en bijbehorende infrastructuur wordt er binnen het CEF werkprogramma 2021 -2023 het financiersinstrument (AFIF) geboden.
Binnenhavenbeheerders die gebruik willen maken van EU subsidie(s) doen er goed aan om project ideeën zo veel als mogelijk gezamenlijk in te dienen.
Organisatie en deelnemers kijken terug op een geslaagde informatieve bijeenkomst dat met een hapje en drankje werd afgesloten.
Klik hier voor de PowerPoint van deze informatiebijeenkomst.
Movares en DGMR, beide geassocieerde organisatie van de NVB, hebben het thema 'Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid' van de NVB geadopteerd en hebben invulling gegeven aan de werkgroep die het strategische thema in 2020 en 2021 tot ontwikkeling heeft gebracht. Het resultaat van de werkgroep is de Handreiking Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid om binnenhavenorganisaties te helpen bij het ontwikkelen van duurzaam en toekomstbestendig havenbeleid. Naast de handreiking zijn er ook instrumenten door de werkgroep ontwikkeld, zoals de online wegwijzer, voor het evalueren van huidige beleid waarbij belangrijke kansen, knelpunten en ontwikkelingsmogelijkheden worden gedefinieerd, en checklists waarmee concrete vervolgstappen zijn te bepalen.
Presentatie en overhandiging handreiking
Het resultaat van de werkgroep is op 7 oktober 2021 tijdens de informatiebijeenkomst gepresenteerd aan de voorzitter en leden van de NVB. Het eerste exemplaar van de Handreiking Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid werd door Bart Bouwens namens de werkgroep overhandigd aan voorzitter Eric Janse de Jonge.
Presentatie circulaire economie in binnenhaven Venlo
De binnenhaven van Venlo is een belangrijk multimodaal knooppunt voor het vervoeren van goederen naar het Europese achterland. Als een van de zes bovengemiddelde knooppunten maakt Venlo deel uit van Topcorridors en het ontwikkelingsprogramma dat gericht is op de versterking en verduurzaming van de corridors en dat bijdraagt aan de economische vitaliteit van regio's.
In een presentatie werd door Ingrid Vermeer, gemeente Venlo toelichting gegeven op de ambitie en doelstellingen, de visie op een toekomstbestendige duurzame haven en de wijze waarop gemeente Venlo dit realiseert en daarbij aansluit op nationale en Europese programma's.
Toelichting op afstudeeronderzoek Circulaire economie in binnenhavens
Aan het einde van de informatiebijeenkomst heeft student Christian van Millingen een korte toelichting gegeven op het afstudeeronderzoek 'Circulaire economie in binnenhavens'. De hoofdvraag en onderzoeksvragen worden onderzocht door het toepassen van scenarioplanning. Met scenarioplanning wordt het complexe speelveld met veel dynamiek en onzekerheid goed in kaart gebracht en kunnen strategische beslissingen door havenbeheerders effectiever en efficiënter genomen worden. Naar verwachting wordt dit najaar de Nederlandse samenvatting van het onderzoek opgeleverd en gedeeld met NVB-leden.
Digitalisering is één van de thema’s in de strategische agenda. De NVB-leden hebben dit thema de hoogste prioriteit gegeven en verwachten van de NVB zowel een regierol als een visie op en kennisdeling over dit thema.
In 2020 is het startschot gegeven voor het project ‘Digitalisering en binnenhavens’, een coproductie van de NVB en Topsector Logistiek. De resultaten van dit programma omvatten onder meer: sessies met werkgroep, subdoelen, good practices en een visie van de NVB op digitalisering door middel van deelbare producten als webinars, nieuwsbrieven, artikelen en een set eindrapporten: richtlijnen, handleiding en een schets van
fase 2. Lees meer »
Het resultaat van fase 1 van het project is op 1 oktober 2020 gepresenteerd aan de leden van de NVB tijdens de informatiebijeenkomst ‘Digitalisering en binnenhavens’.
Ook tijdens deze informatiebijeenkomst en presentatie zijn de ontwikkelde richtlijnen en handleiding horend bij dit project gepresenteerd.
Richtlijnen
De NVB heeft door het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) de ‘Richtlijnen voor de digitale binnenhaven’ laten ontwikkelen. Deze richtlijnen bieden de leden van de NVB een gemeenschappelijk kader voor het maken van keuzes ten aanzien van de digitale infrastructuur. Dit kader moet helpen om afwegingen te maken bij vraagstukken rond digitalisering en de publieke waarden zoals duurzaamheid, efficiëntie en transparantie. De richtlijnen dragen daarmee bij aan de harmonisatie en uniformering van de wijze waarop er in havens wordt omgegaan met het verzamelen, gebruiken en delen van data.
Handleiding
Naast de meer algemene principes in deze richtlijnen, is door het EICB een meer praktische handleiding opgesteld. Deze handleiding is vooral bedoeld voor binnenhavens die nog aan de beginfase staan van digitalisering en biedt havenbeheerders een beoordelingskader bij het zoeken naar digitale oplossingen. Verdere koers In de strategische agenda heeft de NVB aangegeven dat het digitaliseringsproject een meerjarige uitwerking behoeft.
Fase 1 > fase 2
Tijdens de informatiebijeenkomst ‘Digitalisering en binnenhavens’ is ook vooruitgekeken. Uit fase I van dit project (maart – september 2020) is een aantal knelpunten én kansen naar voren gekomen. Samen met de leden van de NVB zal de koers worden bepaald voor een vervolg en verdere uitvoering van dit belangrijke thema in de strategische agenda van de NVB. Hier binnenkort meer over.
Roeland van Bockel, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Digitalisering in de binnenvaart gaat veelal over integratie. Hoe integreren we de verzameling en het gebruik van data in één systeem of in een al maar groeiende set van gekoppelde systemen? Om steeds beter en efficiënter te kunnen werken integreren we het gebruik van data soms binnen een enkele haven, of tussen schippers en havens, tussen schippers, havens en bedrijven of tussen havens, schippers, havens, bedrijven en vaarwegbeheerders. Et cetera, et cetera.
Maar hoe organiseer je digitalisering als je met steeds meer partijen van doen hebt? Hoe zorg je ervoor dat je geen beslissingen neemt waar je later op terug moet komen? Met wie moeten we wanneer in gesprek om ervoor te zorgen dat alle systemen aansluiten op elkaar? Digitalisering is immers te belangrijk om het over te laten aan ingenieurs c.q. softwareontwikkelaars. NVB-voorzitter Eric Janse de Jonge opent de discussie in het eerste webinar ‘digitalisering en binnenhavens’ op 8 mei 2020.
Interoperabel
Iemand die zich intensief bezig houdt met data delen binnen en tussen alle modaliteiten is Roeland van Bockel (ministerie IenW). Van Bockel schetst de opdracht waar we allen voor staan.
Willen we allemaal baat hebben bij data delen dan moeten we, ieder vanuit onze eigen rol, een aantal hobbels nemen. Zo is het wettelijk kader nog niet klaar om iedereen te laten digitaliseren, zijn we op aan aantal plekken nog gebonden aan papier en zijn grensoverschrijdingen een punt van aandacht voor data delen. “Wetgeving in Europa sluit niet overal even goed op elkaar aan.”
De belangrijkste uitdaging voor de toekomst van data-delen duidt Van Bockel aan met ‘interoperabiliteit’. Als we data willen delen om logistieke ketens sterker, meer betrouwbaar en beter inzichtelijk te maken, dan moeten ze op elkaar aansluiten. In de binnenvaart betekent dit dat de huidige versplintering te lijf moet worden gegaan. En natuurlijk heeft de binnenvaart goede papieren vanuit de potentie op het gebied van duurzaamheid. Maar toch is het zaak om iets te doen aan de versplintering binnen de modaliteit en goed aan te sluiten op andere modaliteiten.
Dit vraagt een het een en ander van de manier waarop we organisaties op elkaar afstemmen, hoe we de datastructuur inrichten en hoe de wetgeving moet worden aangepast. Het is daarbij van belang te weten dat we niet moeten streven naar een centraal geregisseerd data beheer
Vanuit IenW wordt gepoogd innovatie te stimuleren. Succesvolle innovatie komt immers niet altijd vanzelf. Veel projecten komen niet helemaal tot wasdom, bijvoorbeeld omdat wetgeving in de weg staat of dat het data delen tussen de modaliteiten moeizaam gaat.
Binnen de modaliteit en tussen de binnenvaart en de overheid, dat gaat al heel aardig. Maar de 4 modaliteiten blijven te vaak in hun eigen silo, met eigen standaarden. Daar moeten we vanaf. Willen we van elkaar kunnen profiteren, dan betekent dat niet dat er een koploper is waar de rest zich aan moet aanpassen, maar dat we een basis data infrastructuur organiseren hoe we op elkaar aansluiten.
Deze basis data infrastructuur bevorderen we met initiatieven in Nederland en daarbuiten. Een belangrijk Europees project op dat gebied is FEDeRATED. Daarmee zetten we een geharmoniseerd kader neer dat voorwaarden moet scheppen om tot compatibele systemen te komen. We maken daar bouwelementen van. We stemmen dan zaken af als: wat je moet doen om bij elkaar binnen te komen? Hoe richt je een zoekfunctie in? Hoe organiseren we dat het veilig kan gebeuren?
Als je je aandacht hier op richt, dan merk je al gauw hoe belangrijk vertrouwen is en dat dat vertrouwen onmogelijk gecreëerd kan worden met een grote centraal beheerde database en de machtspositie die dat met zich mee zou brengen. Een van de eerste en belangrijkste opdrachten is dat de organisaties op elkaar aansluiten.
Een belangrijke horde die we moeten nemen is een culturele. We moeten een lerende houding aannemen. Het ‘not invented here syndrome’ is iets wat ons zowel nationaal als internationaal parten speelt. Daar moeten we echt vanaf. Ik kan het niet genoeg zeggen, maar goed, frappez toujours!
Vanuit IenW geven we de binnenvaart graag rugdekking. Binnenvaart is belangrijk; we kunnen ons geen reverse model shift veroorloven. Daarom onderhouden we onze vaarwegen; de digitale wegen kunnen ook op ons rekenen.
TNO deed samen met IenW onderzoek voor binnenvaart en rail naar hoe data-coöperatie er nu uit ziet en waar mogelijkheden tot verbetering zitten.
Federatie van netwerken
Jaco van Meijeren, senior business consultant van TNO, legt uit dat de omgang met data in de binnenvaart toch wel versnipperd is. Tegelijkertijd zijn de partijen in hoge mate van elkaar afhankelijk. Samen moet de prestatie van de keten gerealiseerd worden. Als een schakel in de keten minder goed functioneert, heeft dat effect op de hele keten. Digitalisering is hier het middel om de binnenvaart betrouwbaarder en beter voorspelbaar te maken.
Gevraagd of TNO data-coöperatie beziet vanuit het perspectief van varen of van logistiek is het antwoord: op de eerste plaats logistiek. Het product moet voor de juiste prijs op de juiste tijd en onder de juiste condities op de juiste plek komen. Transport over water is geen doel op zich, maar een middel.
Een belangrijk doel van digitalisering is het krijgen van zicht op de hele keten. Een concept als Control Tower (vanuit een centraal punt zicht houden op alle logistieke stromen) lijkt dan wel een heel goed idee, maar dat stuit al gauw op de problemen die Roeland van Bockel ook noemde. Het is heel moeilijk hier vertrouwen omheen te organiseren. “Wij verwachten dat het decentraal georganiseerd zal gaan worden, in een federatie van netwerken.”
Iedereen moet vooral eigen initiatieven ontwikkelen en zelf data verzamelen als dat nodig is, maar tegelijkertijd moeten er goede afspraken worden gemaakt over hoe data gedeeld kunnen worden om versnippering tegen te gaan.
Open source
Daan Schröder, Havenbedrijf Amsterdam, illustreert aan de hand van Poseidon, een project om duwbakken in beeld te krijgen, hoe zo’n innovatietraject kan gaan. Binnen Poseidon is men in een heel korte periode, middels een zogenaamde ’Google design sprint’, van ‘probleem’ gevalideerd prototype gegaan. De eis was hier dat data delen waarde vrij moest maken en dat zo’n traject klein begint, maar wel schaalbaar wordt gemaakt. Schröder wil resultaten open-source terug zetten in de community en hoopt en verwacht dat anderen er dan weer verbetering in aanbrengen waar iedereen baat bij heeft.
Het belang van de haven voor het voetlicht
Reflecterend op de bijdragen van Van Meijeren en Van Bockel stemt Janneke Gramberg, programmamanager POLO bij de provincie Overijssel, van harte in met het inzicht dat we weg moeten blijven bij supersystemen. Het is belangrijk te beginnen met het formuleren van het publieke belang, terwijl we ook de markt zijn werk laten doen waar mogelijk. Het doel is niet IT, maar het vereenvoudigen van processen en het verkrijgen van stuurinformatie. Daar waar digitale toepassingen nodig zijn, moeten we ervoor zorgen dat het op elkaar aansluit.
“De werkgroep is begonnen met het vraagstuk van inning havengelden. Dit ligt primair bij de havenbedrijven en is vaak ook nog een gemeentelijke aangelegenheid. Het krijgt echter niet altijd de volle aandacht van gemeenten. Gemeenten zien havengelden alleen als een inkomstenpost. Als digitalisering op het gebied van de inning van havengelden ook de mogelijkheid zou geven om beter bij gemeenten het economisch belang van de havens voor het voetlicht te brengen, dan zou er veel gewonnen zijn. Daarom is de keuze voor ‘inning havengelden’ ook zo’n goed beginpunt”, zegt Gramberg, “we beginnen heel operationeel en kunnen doorschakelen naar tactische en strategische informatie. We zouden daarmee een doorkijkje naar de toekomst kunnen creëren.”
Digitalisering moet terugkerende administratie voor schippers bestrijden
Tim Steffens, van Port of Moerdijk, onderzocht vanuit een net iets ander motief of digitalisering de keten zou kunnen versterken. Zowel vaarwegbeheerder als -gebruiker bedienden zich van vooral analoge werkwijzen. “In Moerdijk zijn we ervan overtuigd dat digitalisering alle partijen in de keten kan helpen.” Belangrijk vindt Steffens het ook dat we niet van schippers te vaak moeten vragen dezelfde informatie keer op keer af te geven. “Dat kan efficiënter.” Steffens is blij met de schets van het grotere plaatje door Van Bockel, maar vraagt zich ook hardop af of een regisserende en initiërende rol de overheid niet beter zou passen. De overheid zou misschien ook wel een raamwerk en standaarden actief mogen opleggen. Gevraagd naar wat Steffens verlangt van het project met de NVB stelt hij: “Hier bepalen we onze eigen positie ten aanzien van data delen. Met wie delen we wat? Er is één ding waar ik me binnen de werkgroep zorgen over maak. Soms bespreken we alternatieven voor AIS, omdat het een beetje een precair onderwerp is. Dan vraag ik me af of dat nu wel de goede route is. Dat zou achteruitgang zijn.”
Ronald Bijl, geassocieerde partner van de NVB en directeur Park-line Aqua, is heel blij met de inzet van NVB. “Ik geloof heel sterk in dit soort publiek-private samenwerkingen”, zegt Bijl, waarna hij zich aansluit bij de andere sprekers dat we de utopie van één groot datasysteem moeten verwerpen. Het gaat niet gebeuren. Het vertrouwen in een goed resultaat van het programma begint ermee dat de NVB de mythe bestrijdt dat automatisering al het werk uit handen gaat nemen. “Data zit niet alleen in machines, maar ook in mensen. Automatisering moet het werk makkelijker maken, maar het is geen doel op zich”.
Voor Ronald staat centraal dat het doel heel helder voor ogen moet staan. Als je wil dat je beschikt over een goede sturingsinformatie en ketenverantwoordingsinformatie dan moet je op tijd scherp hebben wat dat precies betekent. Je kan er pas iets uithalen als je weet wat je erin stopt.
Op woensdagochtend 3 juni 2020 organiseerde de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens in samenwerking met geassocieerde partners Movares en DGMR, de masterclass ‘Duurzaam en toekomstbestendig havenbeleid’. Vanwege de genomen maatregelen om de verspreiding van COVID-19 te beperken is er gekozen voor een digitaal Webinar. Lijdia Pater, secretaris van de NVB en Bart Bouwens van Movares leidden deze masterclass.
Deze masterclass ging over ‘duurzaamheid’. Dit begrip heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een containerbegrip, waarvoor een eenduidige definitie ontbreekt. Niet voor niets staat dit thema op de strategische agenda van de NVB. Uit onderzoek is gebleken dat de behoefte bestaat aan een eenduidige aanpak om een duurzaam en toekomstbestendig havenbeleid te ontwikkelen. Door dit thema te agenderen en doelen te stellen ondersteunt en stimuleert de NVB haar leden om te werken aan duurzame en toekomstbestendige havens. De NVB maakt werk van dit thema. Dat doen we samen met de geassocieerde partners Movares en DGMR. De werkgroep is begin 2020 gestart met het ontwikkelen van een handreiking en tooling die gemeenten en binnenhavens kunnen gebruiken als basis om het duurzaam havenbeleid vorm te kunnen geven.
Tijdens de masterclass werd ingezoomd op vragen als ‘Wat verstaan wij onder duurzaamheid?’, ‘Waarom is het belangrijk om een duurzaam en toekomstbestendig havenbeleid te ontwikkelen?’ en vooral ‘Hoe breng je een duurzaam en toekomstbestendig havenbeleid in de praktijk’?.
Movares en DGMR gaven een uitgebreide toelichting op dit thema. De havens van Wanssum en Roermond, die hun ambities presenteerden, zijn bereid om de handreiking en tooling in praktijk te toetsen. Op de vraag ‘wat is de motivatie geweest om aan te melden als praktijkcase?’ klinkt een eenduidig antwoord: "met de betrokkenheid van de NVB, Movares en DGMR zijn wij in staat om pionierend te leren. Deze bron van kennis is van essentieel belang om keuzes te kunnen maken en richting te bepalen voor onze haven"
Interactieve masterclass
De masterclass ‘Duurzaam en toekomstbestendig havenbeleid’ werd gegeven via een webinar via Microsoft Teams. Een mooie bijkomstigheid van het digitale vergaderen is de mogelijkheid om de vergadering op te kunnen nemen. Op deze manier kan het webinar op een later tijdstip (opnieuw) bekeken worden. Met behulp van de ‘Mentimeter’ en de inzet van de chatfunctie werd het een dynamische en interactieve bijeenkomst met een hoge betrokkenheid van de deelnemers. Uit de reacties van de deelnemers is gebleken dat de inhoud van de masterclass ‘Duurzaam en toekomstbestendig havenbeleid’ erg op waarden wordt geschat en zelfs motiverend werkt om ermee aan de slag te gaan. De NVB, Movares en DGMR kijken terug op een zeer geslaagde digitale masterclass. De presentatie die is gegeven tijdens de Masterclass bevat waardevolle informatie. Deze kunt u hier downloaden.
Bekijk hier de opname van de masterclass ‘Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid’.
Op woensdagmiddag 31 oktober 2018 organiseerde de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens in samenwerking met geassocieerde partner Witteveen+Bos, een masterclass 'Binnenhavens: revitaliseren met behoud van omgevingskwaliteit'. Arno Hofmeijer en Elisabeth Ruijgrok van Witteveen+Bos leidden deze masterclass.
Deze masterclass ging over het spanningsveld tussen de economie en de fysieke leefomgeving. Hoe laten we bedrijvigheid in de Nederlandse binnenhavens toenemen zonder dat dit ten koste gaat van omgevingskwaliteit? Aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden werd getoond hoe je zowel de economische als omgevingsimpact kunt bepalen. Baatgericht ontwerp is hierbij het sleutelwoord. Doel van de masterclass was om deelnemers inzichten te geven welke maatregelen denkbaar zijn, wat de invloed hiervan is op de omgevingskwaliteit en met welke baten. Zo kunnen bij de realisatie van havenontwikkelingen de volgende aspecten van invloed zijn op de fysieke leefomgeving: luchtkwaliteit, geluidscontouren, Natura 2000-gebieden, waterkwaliteit en -kwantiteit. Hoe om te gaan met afwegingen bij meningsverschillen tussen bedrijven, bijvoorbeeld vanwege de milieuruimte of geluidscontouren of actiegroepen van boze bewoners?
Interactieve masterclass
De masterclass 'Binnenhavens: revitaliseren met behoud van omgevingskwaliteit' was dynamisch en interactief. Met behulp van het spel ‘Hoe ontstaat een baat?’ gingen deelnemers aan de slag met een set maatregelen op allerlei terreinen, de invloed ervan op de omgevingskwaliteit en de baten ervan. Het spel was de opmaat voor het rekenen met een fictieve binnenhavencasus. Met de uit het spel verkregen kennis ervoeren de deelnemers in de plenaire rekensessie de (soms verrassende) inzichten in de effecten van bepaalde maatregelen. In deze casus werd plenair berekend wat de effecten zijn van bepaalde maatregelen. Zowel het effect van de overlast in de havens als het effect van maatregelen die daar iets aan doen, worden uitgedrukt in euro’s. Voor de waardebepaling werd gebruik gemaakt van ervaringscijfers en kengetallen. Een deel van die ervaringscijfers en kengetallen zijn afkomstig van het Steunpunt Economische Expertise, dat het loket is voor kennisuitwisseling en advies op het terrein van economische evaluatie voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat. Op deze website kunt u hier meer over lezen: www.rwseconomie.nl.
NVB-Masterclass Binnenhavens: revitaliseren met behoud van omgevingskwaliteit
Sfeerimpressie
Maatschappelijke vraagstukken op het gebied van de 3 D’s - Duurzaamheid, Digitalisering en Decarbonisering - zijn steeds meer bepalend voor de ontwikkeling en het beheer van havens. Om uitdagingen aan te gaan en kansen te verzilveren moeten vooruitstrevende havenbeheerders de krachten bundelen. Daarom hebben PSR, Park-line Aqua en de NVB een groep havenkoplopers gemobiliseerd. Op 3 april 2019 werden in de haven van Amsterdam interessante discussies gehouden over de volgende thema’s:
Uitgangspunt is dat toekomstbestendige havens deel uitmaken van een slimme en duurzame vervoersinfrastructuur. Er werd dan ook uitgebreid gediscussieerd over digitalisering. Voor een toekomstbestendige afwikkeling van de scheepvaart in havens is digitalisering onontbeerlijk. Idealiter worden de data voor het operationele beheer van havens in één platform ontsloten, aldus de havenkoplopers op 3 april. Geconcludeerd werd dat voor veel onderwerpen een gedeelde visie nodig is. Bij veel voor havens belangrijke thema’s is de uitdaging om te zoeken naar uniformiteit en hierbij vooral als havens samen te werken!
De door havenkoplopers genoemde uitdagingen zijn stuk voor stuk thema’s in de strategische agenda van de NVB voor de komende jaren. De NVB gaat dan ook graag voor en met de havenkoplopers aan de slag!
20190403 Rondetafelbijeenkomst Havenkoplopers (2.96 MB)
Sfeerimpressie
Op donderdagmiddag 3 oktober 2019 organiseerde de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens in samenwerking met geassocieerde partner Stig∆ en Erasmus UPT, een masterclass 'Is uw havenorganisatie klaar voor de toekomst?'. Aan de hand van willen, weten, kansen en kunnen werden de deelnemers meegenomen in de economische en organisatorische aspecten van de haven.
Willen. Wat is het doel van uw haven? Ligt er een plan? Is er een bewuste bedrijfseconomische keuze of is de keuze meer politiek en minder rationeel? Onno Roelofs van Stig∆ discussieerde met de deelnemers over de overwegingen die ten grondslag liggen aan organisatiekeuzes. Aan de hand van vier kwadranten kun je in essentie alles ontwikkelen, maar je moet er minstens twee onder controle hebben om ook echt aan de slag te kunnen (slide 7).
Weten. Hoe verhoudt het doel van uw haven zich tot de economische toegevoegde waarde? Martijn Streng van Erasmus UPT vertelde de deelnemers het laatste nieuws over de Binnenhavenmonitor. Inzicht in de economische meerwaarde van havens kan nuttig zijn, zowel voor de onderbouwing voor investeringen, als voor de benodigde aandacht en bestuurlijke verankering. Martijn Streng deed een oproep om vooral mee te werken aan het opstellen van de Binnenhavenmonitor. Een goede monitor valt of staat met de input!
Kansen. Geen circulaire economie zonder binnenhavens! Bart Kuipers van Erasmus UPT ging in op de randvoorwaarden voor de ontwikkeling van de circulaire economie in binnenhavens. Aan de hand van praktische voorbeelden werden de deelnemers meegenomen in de mogelijkheden en de kansen voor binnenhavens op dit gebied.
Kunnen. Is uw havenorganisatie klaar voor de toekomst? Deelnemers discussieerden over de verschillende scenario's voor verschillende havens.
NVB-Masterclass Is uw havenorganisatie klaar voor de toekomst (8.66 MB)
Op woensdagmiddag 16 mei organiseerde de NVB, samen met Rijkswaterstaat en andere relevante partijen een informatiebijeenkomst over RiverGuide.
De NVB constateerde voorafgaand aan de bijeenkomst dat er, zowel bij de beheerders als de gebruikers van havens, behoefte is aan bundeling, uniformering en digitalisering van informatie van de havens. De NVB stelde vast dat bij de invulling van deze behoefte versnippering dreigt.
RiverGuide is het innovatieplatform van en voor de vaarwegbeheerders om samen met de vaarweggebruikers snel te kunnen innoveren door slim data te delen en te visualiseren. Op 16 mei lieten de deelnemers zich informeren over de mogelijkheden van een uitrol in de Nederlandse binnenhavens van dit door Rijkswaterstaat ondersteunde initiatief. De deelnemers zijn geïnformeerd over RiverGuide en de mogelijkheden van:
Het slim bundelen en combineren van data kan bijdragen aan de veiligheid in en bereikbaarheid van havens én een betere benutting van de Nederlandse haveninfrastructuur. De deelnemers waren verbaasd over hoeveel informatie nu al beschikbaar gesteld wordt via RiverGuide. De deelnemers konden ook meedenken en meewerken aan toekomstige functionaliteiten; er wordt al geëxperimenteerd met het verzamelen van informatie via deze app.
Hieronder kunt u de gegeven presentaties downloaden:
20180516 Informatiebijeenkomst RiverGuide en binnenhavens Geheel (4.21 MB)
Alle presentaties van de NVB-informatiebijeenkomst RiverGuide en binnenhavens zijn als geheel, in één keer te downloaden
20180516 Fairway Information Services RWS (273.91 kB)
Wat en waarom? Uw nautische data op orde & Fairway Information Services
Paul van der Maat, Rijkswaterstaat
20180516 Riverguide algemeen B. Röhner HbR (1.32 MB)
Hoe? RiverGuide voor de binnenvaart
Ben Röhner, Havenbedrijf Rotterdam
20180516 Twentekanalen en RiverGuide prov. Overijssel (993.03 kB)
Havenbedrijf Twente aan de slag met RiverGuide
Jeroen Fanoy, provincie Overijssel
Op donderdag 12 en vrijdag 13 april 2018 vond in Nijmegen het Ports and the City - Smart & Healthy congres plaats. Gedurende dit tweedaagse internationale congres, waren er drie workshoprondes, naast de plenaire gedeelten en netwerkmomenten. Op donderdagmiddag organiseerde de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) in samenwerking met geassocieerde partner Port Solutions Rotterdam(PSR) één van deze workshops met als titel “Duurzame haven dankzij slimme havengeldstructuur”. De experts Marieke Vavier en Bart Verkade hebben samen met de deelnemers gekeken naar de bestaande systematiek van havengeldstructuur. De deelnemers – havenbeheerders, havengebruikers: zowel schippers als terminals, adviseurs, wetenschappers en andere geïnteresseerden in de binnenhavens en binnenvaart – namen actief deel aan de discussie rondom diverse stellingen die de experts van PSR poneerden. Hier kunt u de presentatie 20180412 Workshop Duurzame haven dankzij slimme havengeldstructuur downloaden. Hieronder kunt u het verslag lezen.
Geschiedenis
Marieke en Bart hadden al een sneak preview over de workshop gegeven in het magazine Havenlocaties Nederland 2018, in het artikel " Tijd voor actie: modernisering van haventarieven" op de pagina’s 16, 17 en 18. In het artikel is uitgebreid ingegaan op de geschiedenis van de havengelden en de structuur daarvan. Die gaat terug naar de tijd waarin de schippersbeurzen nog bestonden en er nog veel stukgoed werd geladen en dit alles met de hand gebeurde, waardoor het laden en lossen lang duurde. Ontwikkelingen als containerisatie, schaalvergroting van zowel zee- als binnenvaart en diverse nieuwe logistiek concepten, vragen om een aanpassing en optimalisatie van inzet van haveninfrastructuur. De manier van werken en de snelheid van werken zijn veranderd en die past niet meer bij de grondslagen van de havengeldstructuur die worden gehanteerd.
Schaarste
Stelling: De kern van een duurzame inrichting van een haventariefstructuur is het beprijzen van schaarste.
De deelnemers namen actief deel aan de discussie over bovenstaande stelling. Geconcludeerd werd dat het belangrijk is om een goed evenwicht te hebben tussen de beschikbaarheid van de infrastructuur en de vraag naar die infrastructuur. Men vindt het vooral belangrijk te weten wat er wordt geboden voor het havengeld; dat het havengeld wordt geïnvesteerd in de haven; en dat er tussen de havens samen wordt gewerkt om tot eenduidigheid te komen over de structuur van havengeld. Met betrekking tot het laatste punt, de workshop is een eerste stap om hier gezamenlijk aan te gaan werken.
Verblijfsduur
Vraag: Wat is de gemiddelde verblijfsduur in een binnenhaven?
Op basis van statistieken in verschillende havens, blijkt dat 43% van de schepen één dag of korter in de binnenhaven is. Daarom zou er afgevraagd kunnen worden of de zogenaamde weekbriefjes of 14-dagenbriefjes nog wel van deze tijd zijn.
Bezetting
Vraag: Wat is de gemiddelde bezettingsgraad in uw haven?
De deelnemers van de workshop bleken verschillend naar het begrip ‘bezettingsgraad’ te kijken. Gaat het er om hoeveel kavels er in de haven zijn uitgegeven. Gaat het om het gebruik van de kadelengte.
Vervolgens werd er gevraagd: Wat is de bezettingsgraad van deze kade? Er is 150 meter kade. Er ligt een binnenvaartschip van 60 meter lengte (600 ton laadvermogen) van ’s ochtends 10.00 uur tot ’s middags 14.00 uur.
Daarbij werden direct allerlei vragen opgeworpen door de deelnemers. Is de haven 24 uur actief? Waar ligt het schip op de kade? Is er een flexibele kraan?
Zo blijkt dat de onderwerpen en elementen maken dat je anders kunt kijken naar de bezetting van de haven. Zo zou er ook nog onderscheid kunnen worden gemaakt in schepen die aan het laden en/of lossen zijn en schepen die aan het wachten en/of rusten zijn. Ook dit onderwerp/element kan worden meegenomen in het vormen van nieuwe grondslagen voor de havengeldstructuur.
Digitalisering
Vraag: Is er een link tussen duurzame inzet van haventarieven en digitalisering?
De verschillende deelnemers zien een voordeel in de digitalisering van het innen van havengelden. Één van de deelnemers geeft aan maandelijks een overzicht te sturen naar de gemeente van het aantal tonnen en containers dat is overgeslagen op de terminal. Daarvoor ontvangen zij dan een factuur, waarbij alleen over de volle containers moet worden betaald en niet voor de lege schepen. Het zou volgens deze deelnemer goed zijn om dit bij meer havens op die manier in te voeren. De NVB gaat graag aan de slag met de digitalisering van het innen van havengeld. Bij voorkeur zal dit plaatsvinden via hetzelfde systeem, zodat de gebruikers van de haven niet worden geconfronteerd met verschillende systemen.
Aan de hand cijfers aangeleverd door Park-line Aqua blijkt dat 1 jaar na invoering van digitalisering bij het innen van het havengeld, er 5 % meer havengeld binnen is gekomen. Na 2 jaar zelfs 20% meer. Digitalisering brengt in kaart welke inkomsten je mist, je hebt te maken met zogenaamde blindgangers bij niet digitaal innen, maar het zorgt niet per definitie voor inning van de gelden, je zult ook moeten handhaven.
Duurzaamheid
Vraag: Is het beter benutten van infrastructuur een bijdrage aan duurzaamheid van de haven?
Wanneer de infrastructuur beter benut wordt, zal er meer vervoer over water gaan. Dat betekent minder vrachtwagens over de weg. Duurzaamheid zou volgens de aanwezigen niet alleen gekoppeld dienen te worden aan de brandstof of het type (vervuilende) motor die wordt gebruikt door de vervoersmodaliteit. Duurzaamheid als begrip zou veel breder moeten worden gezien. Een schip gaat bijvoorbeeld veel langer mee dan een vrachtwagen.
Vraag: Moet duurzaamheid een plek krijgen in een tariefstructuur?
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft tijdens de Energy Summit op 11 april aangegeven 100% korting op het havengeld te bieden, wanneer een schip voldoet aan het platina label van Green Award (elektrisch of op brandstofcellen varen voor minimaal 50% van de tijd of 3 uur per dag). Een deelnemer geeft aan dat een dergelijke incentive een mooi symbool is, maar ruim onvoldoende om een dergelijk investering te kunnen bekostigen. Daarnaast wil men ook best bijdragen aan de haven in financiële zin, zodat men ook iets kan vragen/verlangen van de gewenste infrastructuur.
Op dit moment zijn er nog niet heel veel schepen Green Award gecertificeerd. Er wordt voor gepleit om de Green Award incentive nu mee te nemen in de tariefstructuur. De inkomsten vanuit het havengeld zullen niet direct omlaag gaan. Daarnaast zou een gemeente ook blij moeten zijn met schepen die schoner en groener zijn, die hebben een positief effect op de maatschappelijke kosten.
Onderzoek
Onder het brede publiek van de workshop bestaat de wens om de binnenhavengeldstructuur te uniformeren. Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit die ook aanwezig was bij de workshop gaf aan voldoende aanknopingspunten te zien voor een afstudeeronderzoek van een masterstudent Urban, Port & Transport Economics. De (voorlopige) onderzoeksvraag luidt: “Is beprijzing van gebruik van binnenhaveninfrastructuur een manier om gedrag in de logistieke keten te beïnvloeden? En zo ja, hoe groot is het effect hiervan?”. De student zou kunnen gaan onderzoeken, hoe de havengeldstructuur er nu uitziet, hoe deze eruit zou kunnen zien en wat de effecten daarvan zouden kunnen zijn. Vanwege het belang voor zowel de havens als de binnenvaart zoekt de NVB de samenwerking met Koninklijke BLN-Schuttevaer en het Centraal Bureau voor de Rijn- & Binnenvaart (CBRB). Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit Rotterdam zal op zoek gaan naar een student die het onderzoek naar de uniformering van een binnenhavengeldstructuur zou kunnen uitvoeren. Uiteraard houden we u op de hoogte over het vervolg.
Op maandagmiddag 4 december organiseerde de NVB in samenwerking met Stig∆ en STIJL advocaten een workshop over de extra mogelijkheden die de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV) / General Block Exemption Regulations (GBER) biedt voor het ontwikkelproces van een haven vanuit een gemeente of provincie gezien.
Staatssteun wordt vaak gezien als belemmering voor (binnen)havenontwikkelingen. Tijdens deze workshop werd toegelicht hoe de AGVV juist kan bijdragen aan de (binnen)havenontwikkeling. Onder meer werd ingegaan op de werking van de AGVV, steun voor de aanleg van openbare infrastructuur en private infrastructuur en recente steun casus bij binnenhavens. Er was ruime mogelijkheid voor discussie en vragen over het onderwerp.
De sprekers tijdens deze workshop werken momenteel aan een publicatie over de Algemene Groepsvrijstellingsverordening. Dit praktische handboek verschijnt in de eerste helft 2018. De door de deelnemers gemaakte opmerkingen en gestelde vragen zijn hier ook bruikbaar voor.
Tijdens de workshop was Steven Bouwens van Visueel Vergaderen aanwezig, hij tekende live met de workshop mee. Daarbij heeft hij twee leuke illustraties gemaakt. Deze zijn hieronder te zien. Wanneer op de afbeelding geklikt wordt kan deze als PDF in goede kwaliteit gedownload worden.
Scroll verder naar beneden voor de presentaties.
Hieronder kunt u de gegeven presentaties downloaden.
20171204 Workshop Staatssteun en Binnenhavens Presentatie RuG Langer (318.76 kB)
Inleiding staatssteun voor binnenhavens en de rol van de Europese Commissie
door prof. dr. mr. J. Langer, bijzonder hoogleraar Europees recht en de Nederlandse rechtsorde aan de Rijksuniversiteit Groningen
20171204 Workshop Staatssteun en Binnenhavens Presentatie Stijladvocaten Hovius (323.6 kB)
AGVV voor binnenhavens: hoe pas ik het toe
door mr. T.E. Hovius, partner Stijl Advocaten
20171204 Workshop Staatssteun en Binnenhavens Presentatie STIG Delta Bakker (3.62 MB)
Binnenhavenontwikkeling in de praktijk: tips & tricks
door ing. A.P. Bakker Msc MRICS, partner Stig∆
Noot: Alle afbeeldingen in dit artikel zijn aanklikbaar. Bij aanklikken download u of de desbetreffende presentatie of opent u het desbetreffende Twitterbericht. De presentaties zijn exclusief voor NVB-leden te downloaden, daarvoor dient men in te loggen.
Op woensdagmiddag 21 juni 2017 kwamen ruim 25 leden van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens op het stadhuis in Zwolle bij elkaar om kennis en ervaringen met elkaar te delen over de verschillende vormen en aanpakken van havensamenwerking tijdens de NVB-Netwerkbijeenkomst Havensamenwerking. Er is een verscheidenheid aan manieren waarop invulling wordt gegeven aan havensamenwerking. Tijdens de bijeenkomst werden er verschillende inzichten verkregen en de voor- en nadelen van de samenwerkingsvormen in kaart gebracht. De sprekers stelden zich kwetsbaar op en lieten zich het hemd van het lijf vragen, waardoor er een levendige discussie ontstond. Duidelijk kwam naar voren dat er geen goede of foute manier van samenwerken is.
Tijdens de bijeenkomst werd er de vraag gesteld hoe je elkaar als havens en havenclusters kunt versterken. Deze NVB-Netwerkbijeenkomst Havensamenwerking is daar een pakkend voorbeeld van, havens kunnen met elkaar sparren en nadenken over verregaande samenwerking tussen havens. Gezien de goede discussies tijdens de bijeenkomst lijkt dit ook zeker niet de laatste bijeenkomst te zijn die over samenwerken gaat.
Alle presentaties van de NVB-Netwerkbijeenkomst Havensamenwerking zijn als geheel, in één keer te downloaden door NVB-leden 20170621 Netwerkbijeenkomst Havensamenwerking Geheel.
Lees hieronder het volledige verslag van de geslaagde NVB-Netwerkbijeenkomst Havensamenwerking.
Marco Swenne, general manager bij Port of Zwolle vertelde hoe het havensamenwerkingsverband tussen Zwolle, Kampen en Meppel is ontstaan. Iedere haven had zijn eigen organisatie (drie kippen en een paardenkop, aldus Marco Swenne) maar onvoldoende slagkracht om focus en ambitie te hebben om de regio stevig op de kaart te zetten. Door het oprichten van Port of Zwolle, creëren zij massa en willen de mainports Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen met de regio in gesprek. Port of Zwolle wil meerwaarde creëren voor de hele regio, een belangrijke spil zijn voor de economie en werkgelegenheid.
Het verzoek vanuit de drie gemeenten was om snel tot een resultaat te komen. Het oprichten van een entiteit leek het snelst te regelen. Andere thema’s zouden dan aan bod komen in een latere fase. Van belang was eerst het ‘laaghangend fruit te plukken’. Er moesten stappen naar buiten gezet worden en Port of Zwolle moest zichtbaar worden en hét loket worden waar het bedrijfsleven bij aan klopt. Fase 1 bestaat dus uit lobby, marketing, acquisitie, kennisdeling en fondsenwerving.
Binnen Port of Zwolle wordt er voorzichtig aan gewerkt om naar fase 2 te gaan waarbij er zal worden gekeken naar de integratie van het nautisch beheer, de inning van havengelden en de uniformering van de haven(geld)verordening. Pas in fase 3 zal het beheer en onderhoud aan bod komen.
Lees meer over Port of Zwolle in de presentatie ( 20170621 Netwerkbijeenkomst Havensamenwerking Marco Swenne Port of Zwolle) die Marco Swenne gaf en op www.portofzwolle.nl. Voor de bedrijfsfilm van Port of Zwolle klik hier.
Manager en kwartiermaker, Gerry Waanders van Havenbedrijf Twente verteld over de samenwerkingsvorm waarvoor de 5 gemeenten Almelo, Enschede, Hengelo, Hof van Twente en Lochem hebben gekozen. Voor de 5 gemeenten was het opzetten van een entiteit of rechtspersoon van ondergeschikt belang. Havenbedrijf Twente is dan ook niet meer dan een geregistreerde werknaam van de netwerkorganisatie die zij zijn. De gemeenten wilden juist eerst met elkaar onderzoeken wat hen nu precies aan elkaar bindt. Binnen de verschillende gemeenten was er geen focus op haventakken en waren die versnipperd in de organisaties verdeeld. De regio heeft de ambitie een logistieke draaischijf en hot spot te worden.
Binnen het Havenbedrijf Twente zijn er 5 werkgroepen opgericht. Elke werkgroep wordt door één van de vijf gemeenten getrokken, maar alle gemeenten zitten in de werkgroep aan tafel. Niet alleen gemeenten schuiven aan bij de werkgroep, maar ook de provincies Overijssel en Gelderland, de ondernemersvereniging Port of Twente, Rijkswaterstaat en andere belangrijke stakeholders.
De 5 gemeenten hebben een aantal zaken inmiddels al gezamenlijk gerealiseerd, namelijk één havenverordening; één verordening op de heffing en invordering van haven-, kade- en opslag gelden en één tarief; en één loket voor havengelden. In 2017 zal een “Binnenhavenvisie Twentekanalen 2017 – 2030” worden vastgesteld.
Lees meer over Havenbedrijf Twente in de presentatie ( 20170621 Netwerkbijeenkomst Havensamenwerking Gerry Waanders Havenbedrijf Twente) die Gerry Waanders gaf en op www.havenbedrijftwente.nl. Voor de bedrijfsfilm van Havenbedrijf Twente klik hier.
De aanpak van Port of Zwolle verschilt duidelijk van die van Havenbedrijf Twente. Port of Zwolle heeft eerst gewerkt aan de etalage en daarna de winkel en Havenbedrijf Twente richt juist eerst de winkel in en daarna de etalage. Gerry Waanders gaf aan dat men hard werkt aan eenduidige regelgeving, ze willen met name de gebruiksvriendelijkheid van de havens en het kanaal verbeteren. Marco Swenne laat weten dat de ondernemers de dragers van de regio zijn en dat het vestigingsklimaat geoptimaliseerd moet worden door het weghalen van obstakels die dat belemmeren en het voeren van een sterk merk.
Tijdens de netwerkbijeenkomst is ook gesproken over de noodzaak van bestuurlijk commitment.
Rina Engelen, beleidsmedewerker goederenvervoer bij de provincie Limburg ging in op de rol die de provincie heeft en heeft gehad bij de totstandkoming van het havensamenwerkingsverband tussen maar liefst 10 havengemeenten in Limburg. De provincie heeft een zeer stimulerende en faciliterende rol gehad bij het bij elkaar brengen van deze gemeenten. Verschillende documenten, visies en onderzoeken zijn gezamenlijk opgesteld. Tot teleurstelling van de provincie Limburg, is men helaas nog niet gekomen tot uniformering van de grondslag en inning van het havengeld.
Nu ongeveer tien jaar later heeft de provincie minder tijd om aan de havens te besteden door interne inkrimpingen. Door het iets meer terugtrekken door de provincie, bestaat het gevaar dat de havens de samenwerking niet meer voldoende met elkaar opzoeken. Hoe kan de betrokkenheid bij de havensamenwerking voldoende worden geborgd? Bestuurlijke agendering is noodzakelijk om havenontwikkeling te stimuleren. Hier kan het bedrijfsleven aan bijdragen door aandacht te vragen voor ontwikkeling van de regio. Het bij elkaar brengen van een budget om zaken uit te besteden, kan ook bijdragen aan de continuïteit van de havensamenwerking. Wanneer er moeilijk capaciteit vrij te maken is om taken op te pakken, kan dit dan worden uitbesteed. Het blijven uitwisselen van kennis en informatie, is ook een belangrijk onderdeel van de havensamenwerking.
Lees meer over Blueports Limburg in de presentatie ( 20170621 Netwerkbijeenkomst Havensamenwerking Rina Engelen Blueports) die Rina Engelen gaf en op www.limburg.nl/binnenhavens.
Mariët Tefi-Dontje, projectleider Economische Zaken bij de gemeente Smallingerland en hoofdtrekker van het havensamenwerkingsverband Frisian Ports, ging in op de vragen en uitdagingen die zij heeft bij het opzetten van de (nog zeer jonge) samenwerking tussen 8 gemeenten. Frisian Ports staat nog maar aan de wieg van het samenwerken, maar is van mening dat de promotie sterker moet en kan en dat er in de havens nog veel potentie is om ladingstromen effectiever en efficiënter te kunnen afhandelen.
Mariët Tefi-Dontje gaf aan het uitdagend te vinden om een balans te vinden tussen enerzijds de gemeenten die graag diepgaander de havensamenwerking willen aanpakken en anderzijds de gemeenten die het graag allemaal wat algemener en op hoofdlijnen willen bekijken. Volgens de aanwezigen is dat altijd een uitdaging, maar zal je daar bij elk onderwerp weer een weg in moeten zien te vinden. Daar is geen eenduidig antwoord op te formuleren. Mogelijk bieden de verschillende vormen van havensamenwerking een handvat om zelf te komen tot één vorm van havensamenwerking of een variant daarop.
Lees meer over Frisian Ports in de presentatie ( 20170621 Netwerkbijeenkomst Havensamenwerking Mariët Tefi-Dontje Frisian Ports) die Mariët Tefi-Dontje gaf.
De netwerkborrel na afloop was integraal onderdeel van de bijeenkomst. De NVB is blij dat leden onderling afspraken maakten om nog meer van elkaar te leren.
Op donderdag 6 oktober 2016 organiseerde de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens een Masterclass De Duurzame haven van de toekomst - deel 1. De eerste van de serie masterclasses ging over de nieuwe Omgevingswet en werd georganiseerd samen met enkele van onze geassoceerde partners te weten:
en en
Spoedcollege Omgevingswet
Gerard van Kempen van DGMR en Irene Buitenhuis van Movares, gaven de deelnemers een spoedcollege ‘Omgevingswet’. Het hoe en wat rondom de wet kwam uitgebreid aan bod. De komende tijd staat er veel te gebeuren. De nieuwe Omgevingswet gaat heel anders te werk, dan de huidige systematiek met een ‘festival’ van onderzoeksrapporten. Met de nieuwe Omgevingswet mag er gebruik worden gemaakt van een ‘mengpaneel’. De verschillende onderdelen om te komen tot een veilige en gezonde fysieke leefomgeving, mogen binnen bepaalde grenzen ‘heen en weer’ geschoven worden.
Casus Waasdam
Marieke Vavier van Port Solutions Rotterdam legde de casus van de niet-bestaande gemeente Waasdam uit. Vervolgens namen de deelnemers actief deel aan het beantwoorden van een drietal vragen.
NVB-Masterclass Duurzame haven van de toekomst - deel 1 (Omgevingswet)
NVB-leden kunnen hier alle presentaties als geheel downloaden
Aanbod geassocieerde partners DGMR, Movares en Port Solutions
Naar aanleiding van de Masterclass, bieden de geassocieerde partners DGMR, Movares en Port Solutions een Quick scan Omgevingswet aan exclusief voor leden van de NVB. U kunt hieronder het aanbod downloaden (let op! u dient ingelogd te zijn).
Aanbod geassocieerde partners DMGR, Movares en Port Solutions: Quick scan Omgevingswet