In 2019 heeft Koen de Korte een afstudeeronderzoek uitgevoerd naar de uniformering van grondslagen van binnenhavengelden.
Het onderzoek heeft bevestigd dat de huidige vaak gehanteerde historische grondslag gebaseerd op het maximaal laadvermogen en het weekbriefje, een barrière vormen voor een competitieve positie van binnenhavens, het optimaliseren van efficiëntie en het vergroten van de modal split van binnenvaart. Gebaseerd op duidelijke wetenschappelijke argumenten zijn de volgende drie grondslagen voorgesteld:
- Een tijdgebonden grondslag gebaseerd op werkelijke verblijftijd in de haven
- Een kwantitatieve grondslag gebaseerd op werkelijk overgeslagen ton/container
- Een groene grondslag gebaseerd op het getrapte systeem van de Green Award Foundation of een vergelijkbaar geaccepteerd label systeem.
De conclusie is duidelijk: uniformering van de havengeldgrondslagen zorgt voor duidelijke regels die overal toepasbaar zijn.
Beschikbaar voor een ieder:
- Nederlandse samenvatting Uniformering Grondslagen Binnenhavengelden (2.58 MB)
- Engelse thesis Standardisation of Inland Port Due Foundations (3.09 MB)