Inland Port Coevorden-Emlichheim van start

Met de ondertekening van een aantal contracten is vandaag de weg geëffend voor het Coevordense havenbedrijf ‘Inland Port Coevorden-Emlichheim’. Deze samenwerking tussen de Euroterminal Coevorden, transportbedrijf Nijhof Wassink en kraanbedrijf Holland Cranes gaat per 1 januari a.s. het laden en lossen van schepen in de Coevorder haven verzorgen. Door hun onderlinge samenwerking kunnen de partijen de klant een integraal aanbod doen op het gebied van weg-, water- en railtransport.
Inland Port Coevorden-Emlichheim houdt kantoor in het bedrijfspand van Nijhof Wassink, naast de haven, op het grensoverschrijdende bedrijvenpark Europark. De dagelijkse leiding is in handen van de Nijhof Wassink-managers Stubenitsky en Haselbekke. Stubenitsky is met z’n kennis van de Rotterdamse haven en de binnenvaart het eerste aanspreekpunt voor verladers. Haselbekke is de operationeel manager in Coevorden. Voor het laden en lossen van schepen worden kranen van Holland Cranes uit Hardenberg ingezet.

Groei in op- en overslag
De op- en overslag van containers in Coevorden is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Dit concentreerde zich op rail- en wegtransport. Met Inland Port Coevorden-Emlichheim kan nu ook de derde transportmodaliteit, het schip, worden bediend. Hiermee is de laatste schakel van het trimodale logistieke concept in Coevorden gerealiseerd. De railterminal en de haven zijn rechtstreeks met een spoor aan elkaar verbonden, zodat containers er met één handeling tussen schip en trein kunnen worden overgeslagen.

De Coevorder haven ligt aan het kanaal Coevorden-Almelo, waar schepen van het type spits en Kempenaar doorheen kunnen varen. De laatste is 55 meter lang en kan maximaal 20 teu meenemen. (Een teu is de gangbare containereenheid in de transportwereld en staat gelijk aan een twintig-voet-container). De provincie Overijssel heeft in november dit jaar besloten het kanaal voor een groter scheepstype, de zogenaamde Verlengde Kempenaar (24 teu), geschikt te maken. De provincie wil dit in 2014 gerealiseerd hebben.

Door extra onderhoud aan het kanaal kan er dan zelfs, onder bepaalde voorwaarden, een schip van 32 teu (tot een maximum laadgewicht van 700 ton) varen.
Nijhof Wassink gaat binnenkort tussen Coevorden en Rotterdam varen met een combinatie van twee Kempenaars die met stuurkabels aan elkaar gekoppeld zijn. Zo’n koppelverband, bestuurd door één kapitein, kan in één keer 39 teu vervoeren. De provincie Overijssel heeft recent, na een geslaagde proefvaart, vergunning voor het koppelverband gegeven.